Burnout coaching

Burn-out coaching

Als burn-out coach help ik mensen bij het voorkomen, of verhelpen van een burn-out. En ik begeleid mensen die burn-out zijn. Steeds meer mensen lopen rond met chronische stressklachten. Te veel stress en te weinig rust, zowel thuis als op het werk, kan leiden tot overspannenheid en burn-out.

Wat is een burn-out?

Een burn-out kan voortvloeien uit een verwaarloosde overspannenheid. Je hebt je klachten langer dan zes maanden genegeerd of je bent niet goed hersteld. Maar vaker nog, heeft een burn-out te maken met jarenlang over je grenzen heen gaan. Een burn-out is vaak lastig te herkennen; “je weet namelijk niet beter”, “je doet dit je hele leven al zo”. Je omgeving heeft je burn-out daarom vaak eerder door dan jijzelf.

Om stress en burn-out bij de bron aan te pakken, ga ik met jou op zoek naar het probleem áchter het probleem. Door de belemmeringen in het leven van jou in kaart te brengen, is de eerste stap naar herstel gezet.

Onder mijn begeleiding leer je zelf de steun van werkgever, familie en vrienden te organiseren. Ik help jou om je energie en conditie te herstellen. Om een terugval te voorkomen, begeleid ik je bij het versterken van bepaalde competenties, Denk aan structuur aanbrengen, plannen, organiseren en plannen. Tijdens de burn-out coaching leer ik jou hoe je nu, en in de toekomst, stressklachten kan inperken en hoe je op een gezonde manier met stress kunt omgaan.

Ook als je jong bent kun je burn-out zijn…

In de huidige maatschappij lijkt het soms alsof je alles kunt worden en alle succes maakbaar is. Veel jongeren denken dan ook dat ze ook succesvol moeten zijn, en dat als ze niet succesvol zijn het aan henzelf ligt. Vooral jongeren en jongvolwassenen kampen hierdoor steeds vaker met een burn-out.

Wat kun je zelf doen bij een burn-out?

Bij overspannenheid of een burn-out zijn je lijf, en je hoofd, vaak al een lange tijd uitgeput. Misschien heb je je ziek gemeld van school of op het werk. Met deze tips kom je misschien toch verder:

  • Doe even niets dat moet. Ontspan, ga naar buiten, mediteer, kijk een film, ga schilderen of maak muziek. Maar laat alle eisen van school, werk of andere verplichtingen even los.
  • Natuurlijk wil, of moet, je op een gegeven moment wel weer iets gaan doen. De regel ‘neem elke dag een uur vakantie’ is een goede manier om te starten en het ook echt vol te houden. Dat betekent dat je iedere dag zestig minuten iets leuks doet, en zodoende ook daadwerkelijk ontspant.
  • Probeer regelmaat en structuur in je dag te krijgen. Dat geeft houvast. Sta op tijd op, eet driemaal per dag en ga op tijd weer naar bed. Wanner je dat op vaste tijdstippen doet, komt dat je regelmaat ten goede.
  • Doe één ding tegelijk. Bijvoorbeeld niet lezen én TV kijken. Laat je ook niet teveel afleiden door je telefoon of internet.
  • Praat met anderen over je overspannenheid of burn-out. Dat lucht op. Je vrienden en familie zijn belangrijk voor jou en je herstel.
  • Bepaal zelf hoeveel je wilt verftellen en aan met wie je deze zaken deelt. Sommige mensen schrikken als je vertelt over je burn-out, dus kies zorgvuldig uit wie je informeert. Oppervlakkige kennissen vertel je misschien weinig, mensen die dichtbij staan en waarvan je denkt dat ze je kunnen steunen vertel je het hele verhaal.
  • Blijf in contact met je werk en/of school. Kijk samen of eventuele stressvolle omstandigheden kunnen worden aangepakt.

Red je het niet alleen?

Vul het contact formulier in, dan maken we een afspraak voor een intake en help ik je graag op weg.